Intresserad att bli social media manager?
Om utbildningen
Vill du bli specialist på sociala medier och ansvara för en viktig kommunikationskanal för ditt företag? Bli marknadsförare i sociala medier
Idag är sociala medier en av företagens viktigaste kommunikationskanaler. Det sätter krav på hur kanalerna används och är utformade, vilket idag är avgörande för bilden företagen förmedlar. Sociala medier är dessutom en av de viktigaste kommunikationskanaler ett företag har, för att nå ut i en konkurrensutsatt marknad. Information och budskap sprids snabbt, vilket öppnar för stora möjligheter om mediet används på rätt vis. De flesta människor läser på sociala medier innan de beslutar sig för att köpa en vara eller tjänst, och det är därför av stor vikt att arbeta på hur varumärket framställs i sociala medier, hur man bemöter kritik och arbetar för att få bra recensioner. Som Social Media Manager förmedlar du ett tydligt syfte för ett företags kommunikation utåt, det kan till exempel handla om att öka antalet sålda produkter, attrahera nya kunder eller skapa varumärkeskännedom, mm. Som digital kommunikatör kan du arbeta fokuserat mot antingen organiskt innehåll eller betald. Med organiskt innehåll menas med att man som digital kommunikatör skapar och bygger en story som berör. Du sätter upp en tydlig strategi utifrån syfte, tilltänkt målgrupp och budskap. Att jobba med betald marknadsföring innebär att du ansvarar för att sköta ett företags annonsering i sociala medier, och arbetar för att optimera annonserna för bästa uppsatta mål.
Utbildningen till Certifierad Social Media Manager består av tre moduler. Fokus i utbildningen består av att du ska lära dig att använda de olika kanalerna och arbeta långsiktigt med att förstärka företagets varumärke.
Fokus kommer också att ligga på hur du med kommunikation och analys kan utveckla ett företags närvaro i sociala medier. Utbildningen bedrivs i din egen tak men vissa dagar är förlagda enligt önskemål för självstudier. Dessa dagar kan till exempel vara till för att du på egen hand ska kunna fördjupa dig inom de områden i utbildningen som du önskar få mer kunskap inom pågen hand.
Detta är en distansutbildning där undervisningen sker på distans Du kommunicerar med kursansvarig och observera att delar av kurslitteraturen kan komma att vara på engelska. Kursen i marknadsföring i sociala medier passar dig som vill lära dig mer om 3 huvudsakliga områden:
- Hur du bygger ditt varumärke på sociala medier
- Hur du skapar en sociala mediestrategi
- Hur du annonserar på sociala medier
Under kursens gång får du lära dig att bygga upp smarta strategier sociala medier samt hur ditt företag ska bygga upp varumärke med hjälp av sociala medier. Du lär dig hur arbetet med sociala medier fungerar i teorin men också hur du faktiskt genomför olika marknadsföringsaktiviteter i praktiken.
Med utbildningen lär du dig bland annat:
- Aktuella kanaler
- Att nå din målgrupp
- Bygg ditt varumärke
- Marknadsföring via digitala medier
- Utveckling av ett företags digitala närvaro
- Marknadsföringslagen
Välkommen att anmäla dig och låta din framgångsresa starta tillsammans med oss!
ATT STUDERA SOCIALA MEDIER INNEBÄR ATT:
– Du startar din utbildning när du vill
– Du studerar hur du vill, med dator, läsplatta eller mobiltelefon
– Du avgör själv studietakten
– Du studerar var du vill
KURSPORTALEN
Du får tillgång till inspelade föreläsningar i vår kursportal där du träffar våra lärare med olika specialområden. Du kommer att få se korta filmer med våra föreläsare som presenterar sig själva och respektive ämne samt med tal skärminspelade föreläsningar i Powerpoint.
Själva föreläsningsmaterialet har du även tillgång till i kursportalen när det är dags att göra övningsuppgifter och inlämningsuppgifter som skickas in för granskning av vår personal som därefter ger dig feedback. Du kan också kontrollera din kunskapsnivå genom att svara på Quiz.
I kursportalen finns det ett Forum där du kan diskutera och fråga andra kursdeltagare och lärarna om kursinnehållet. Du kommer under studietiden att ha kontakt med kursledaren om du stöter på frågor eller problem samt när du får återkoppling på dina inlämningsuppgifter. Interaktivitet genom chat, mail och telefon. Kontinuerligt i kursmaterialet finns övningsuppgifter och inlämningsuppgifter så att du löpande kan stämma av att du tillgodogjort dig materialet på ett bra sätt.
Välkommen att anmäla dig och låta din framgångsresa starta tillsammans med oss!
MODUL 1
Introduktion till sociala medier
Historik sociala medier
Vilka är dina kunder?
Varumärkesbyggande
Blogg
Poddradio
Andra sociala medier
Andra marknadsföringskanaler Inlämningsuppgift
MODUL 2
Språkbruk
Mobila appar
Vlogg
Bildanvändande
Kampanjer
Copyright
Kundundersökningar
Analys och rapport
Krishantering
Projektledning
Marknadsföringslagen
Inlämningsuppgift
MODUL 3
Digital marknadsföring
Marknadsföra företaget digitalt
Vad innebär PR i sammanhanget?
Digital strategi?
Varumärkesbyggande fördjupning
Google+
Youtube
Sökmotoroptimering (SEO)
Affiliate – Annonsnätverk
E-handelsstrategi
Inlämningsuppgift