Sökmotormarknadsföring (SEM) Vad är det? Vad du behöver veta
Sökmotormarknadsföring, eller SEM, är ett av de mest effektiva sätten att växa ditt företag på en alltmer konkurrensutsatt marknad. Med miljontals företag där ute som alla tävlar om samma ögonglober har det aldrig varit viktigare att annonsera online, och marknadsföring via sökmotorer är det mest effektiva sättet att marknadsföra dina produkter och växa ditt företag.
I den här boken kommer du att kunna få grunderna i grunderna för marknadsföring via sökmotorer och även några användbara tips och metoder för att göra sökmarknadsföring på rätt sätt.
Sökmotormarknadsföring – en översikt
Det är processen att marknadsföra ett företag genom att använda annonser som betalas för som visas på sökmotorernas resultatwebbsidor (eller SERP). Annonsörer lägger bud på termer som konsumenter av webbplatser som Google och Bing kan skriva in när de söker efter specifika produkter eller tjänster och ger annonsörer chansen att deras annonser visas ovanpå resultaten för dessa sökförfrågningar.
De hänvisas ofta till med namnet betala-per-klick-annonser kan hittas i olika stilar. De kan vara textbaserade, små annonser, medan andra, som produktannonserna (PLA eller reklam för shopping) tenderar att vara mer visuellt produktbaserade annonser som tillåter konsumenter att få viktig information på språng som recensioner och priser.
Den mest effektiva funktionen med sökmotormarknadsföring är att den ger annonsörer chansen att placera sina annonser framför intresserade kunder som är ivriga att köpa i det ögonblick de är redo för köp. Det är det enda sättet att uppnå detta, vilket är anledningen till att det är extremt effektivt och en fantastisk metod för att öka storleken på ditt företag.
Använder du redan SEM via Google? Undersök resultatet för ditt konto med hjälp av den kostnadsfria Google Ads-prestandabetyget.
SEM vs. SEO
SEO vs SEM Hur ser du skillnaderna?
I allmänhet är “sökmotormarknadsföring” den term som används för att beskriva marknadsföring per klick. Detta är som är ett system som gör att företag kan betala Google för att visa sina annonser i resultat av en sökning.
SEO, även känd som sökmotoroptimering även känd som SEO, är distinkt eftersom företag inte betalar Google för klick eller trafik. Istället får de rätten att inkluderas i resultaten av en sökning genom att tillhandahålla innehåll av högsta kvalitet till valfri sökordssökning.
De två SEO och SEM måste vara integrerade komponenter i din marknadsföringsplan för online. SEO kan vara ett bra sätt att generera vintergrön trafik mot toppen av tratten medan annonser på sökmotorer kan vara ett kostnadseffektivt sätt att öka konverteringarna i den nedre delen av tratten.
Nyckelord Grunden för marknadsföring via sökmotorer
Nyckelord utgör basen för marknadsföring via sökmotorer. När människor skriver in nyckelorden (som en del av sökfrågor) i sökmotorer för att hitta den information de söker, borde det inte komma som en överraskning att de utgör grunden för marknadsföring via sökmotorer i form av en strategi för reklam.
SEM sökordsforskning
Innan du bestämmer dig för vilka sökord du ska använda för dina annonskampanjer på sökmotorer. Du måste göra en grundlig research för att bestämma din strategi för att hantera sökord. strategi.
I början måste du bestämma vilka sökord som är relevanta för ditt företag och potentiella kunder kan söka efter dina tjänster och produkter. Ett sätt att uppnå detta är att använda WordStreams sökordsverktyg gratis.
Ange ett nyckelord som är relevant för ditt företag eller din tjänst och kolla sedan in de relaterade sökordsförslagskoncepten som kan ligga till grund för olika annonskampanjer på sökmotorer.
WordStreams sökordsverktyg gratis ger användarna en mängd användbar information inklusive sökvolym för varje sökord inom Google och den allmänna konkurrensnivån.
Förutom att hjälpa dig att identifiera nyckelord som du bör bjuda på, kommer en noggrann sökning också att hjälpa dig att identifiera oönskade nyckelord – sökord som bör uteslutas från dina bud. Negativa sökord är inte ord som har negativa konnotationer, utan istället är de sökord som sannolikt inte leder till omvandlingar. Till exempel, om du säljer glass, kan du göra klokt i att ta bort ordet “glassdessertrecept” eftersom personer som söker efter recept på glass sannolikt inte kommer att vara på en glassmarknad.
Detta kallas begreppet sökuppsåt eller sannolikheten att en potentiell köpare kommer att göra köpet eller utföra en annan handling efter en sökning efter en viss fras. Vissa sökord anses ha betydande kommersiell potential eller en uppenbar signal om att personen som söker efter dem vill köpa något. Exempel på sökord med hög kommersiell avsikt är:
- köpa
- Rabatt(er)
- Erbjudanden)
- Kupong(er)
- Gratis frakt
Läs mer om nyckelord med kommersiellt syfte i bloggartikeln.
Nyckelord och kontostruktur
En annan viktig aspekt av sökord som är avgörande för resultatet av en marknadsföringskampanj är kontostrukturen.
Ett logiskt sökordsarrangemang tillsammans med kontostrukturering kan hjälpa dig att uppnå högre procentandelar av genomklickningar samt lägre kostnader per klick och generellt bättre övergripande prestanda. Sökordsundersökningar kan hjälpa dig att bestämma de bästa sätten att ordna ditt konto.
Google Ads- och Bing Ads-konton måste organiseras på följande sätt för att säkerställa bästa resultat:
Som du kan se på bilden i bilden ovan består ett effektivt organiserat konto av fem distinkta komponenter:
- Annonskampanjer
- Annonsgrupper
- Nyckelord
- Annonstext
- Sidor för landning
Annonskampanjer kan eller bör i de flesta fall rikta in sig på samma produkter och tjänster. Om du till exempel driver en reklamkampanj för en järnaffär kan den fokusera på produkter för höstsäsongen som lövblåsare, lövpåsar och krattor och en annan på elverktyg och liknande.
Annonsgrupper tillåter att varje annons delas upp ytterligare för att säkerställa relevans. I vårt exempel på en järnaffär kan en annonsgrupp inkludera olika typer av krattor såväl som olika typer av lövblåsare. När det gäller elverktygskampanjen kan en annonsgrupp koncentrera sig på borrmaskiner medan en annan kan koncentrera sig kring cirkelsågar. Den här typen av arrangemang kan ta lite längre tid att få igång, men fördelarna som högre CTR med lägre kostnader gör investeringen värd besväret på lång sikt.
Det är annonsauktionen för sökmotormarknadsföring
En av de äldsta missuppfattningarna när det gäller marknadsföring via sökmotorer är att den som har högst reklambudget vinner. Även om en större annonsbudget verkligen är fördelaktigt vid sökning efter nyckelord med hög konkurrens, men det är inte det enda kravet för framgång i sökmarknadsföring. Alla annonser genomgår en process som kallas annonsförsäljningen innan de visas i resultaten av en sökning. För att hjälpa till med den här artikeln kommer vi att koncentrera oss på auktionsprocessen inom Google AdWords.
Vad är fungerar annonsauktionen
Auktionsprocessen för annonser genomförs varje gång någon skriver sökfrågan i Google. För att vara med i auktionen väljer marknadsförare de sökord de vill bjuda på och anger sedan det belopp de är villiga att betala (per klick) för att deras annonser ska visas tillsammans med resultat relaterade till sökorden. Om Google bestämmer sig för att sökorden du har köpt är i sökfrågan för en användare och dina annonser inkluderas sedan i auktionen.
Hur kan annonser “vinna” auktionen? Auktion
Varje annons kanske inte visas vid varje sökning. Detta beror på det faktum att auktionen tar hänsyn till en mängd olika variabler för att fastställa annonsernas position på SERP. Dessutom har inte alla sökord tillräckligt kommersiellt värde för att motivera visning av annonser i samband med resultat. De två primära aspekterna som Google tar hänsyn till i auktionsprocessen är ditt högsta bud samt kvalitetsresultatet för dina annonser.
Det högsta budet representerar det högsta belopp du har angett att du kommer att betala för varje klick. Kvalitetsresultatet (QS) är ett mått som mäter kvaliteten på din annons. Google analyserar dessa mätvärden i auktionsprocessen för att avgöra var annonser ska placeras. Resultatet av denna process kallas annonsrankningen.
Vikten av kvalitetsresultat i SEM
I händelse av att Google AdWords kvalitetsresultat utgör hälften av formeln för beräkning av annonsrankning och anses vara en av de viktigaste måtten som marknadsförare inom sökområdet kan koncentrera sig på. Kvalitetsresultat som är höga hjälper dig att få bättre positioner för dina annonser till en lägre kostnad på grund av att Google föredrar annonser som är relevanta för användarens sökfrågor.
I tabellen nedan ser du att även om annonsör en har det dyraste maxbudet så har de också det högsta kvalitetsresultatet. Detta innebär att deras annonser får högsta prioritet för positionering under annonsauktionen.
Kvalitetsresultat är kanske det mest avgörande mått som används inom sökmotormarknadsföring. För mer information om kvalitetsresultat och vilken inverkan det kan ha på dina marknadsföringskampanjer, kolla in den här guiden på PPC University.