Meditation och ACT med Lopez coaching

Jag älskar min mamma väldigt mycket, men jag tål inte henne alla gånger. Vi är så olika .Då är jag ledsen och känner mig skyldig. Jag träffar henne nu när jag åker till Spanien…

Här kommer mina reflexioner. Många gånger tror man att familjen är en skyldighet och det är det inte. Det är att föredra att vara med vem vi verkligen vill vara. Om du inte känner för att gå med någon i familjen, gå inte. När vi skapar måste börjar problem. Det är viktigt att komma ihåg att vi kan välja, att vi inte är skyldiga att göra någonting och att ingen kan göra någon lycklig. Det finns inte riktiga måste, vi skapar dem.

Det finns släktingar som vi inte kommer överens med, och det kan vara ett bra läromöjlighet. Om det är något som stör dig vid den personen kan du se honom som en Zen-mästare; någon som kommer att sätta dig i svåra situationer så att du möter dem med en sinnesförändring. Nyckel till alla relationer är respekt

Acceptera din mamma (eller den släkt du kommer inte riktigt bra överens) som den är.  Om du är så annorlunda, respektera dessa skillnader. Försök inte att göra människor som du vill eller hur du vill att de ska vara. Acceptera dem. Antingen tar du dem eller så går du iväg.

Så den här gånger har jag gjort en video som precis handlar om det. Mer information på min landningssida @lopezcoaching

Miss Lopez Youtube channel

I videon pratar jag på slutet att göra en meditation övning som handlar egentligen om neuroplasticitet och ACT. Acceptance and Commitment Therapy (ACT) är en utveckling av Kognitiv Beteende Terapi (KBT).

Lite info nu så ni vet vad jag pratar on!. ACT är en beteendeterapeutisk modell som syftar till att hjälpa oss människor hitta ett förhållningssätt till tankar och känslor för att kunna skapa ett rikt och värdefullt liv. Ett grundantagande inom ACT är att vi människor inte bara undviker sådant som faktiskt är farligt eller obehagligt vi undviker också tankar, känslor och minnen som är associerade med det farliga eller obehagliga.

Inom ACT arbetar du med acceptans och mindfulness processer för att inte behöva reagera impulsivt på det vi känner och tänker utan istället kunna agera utifrån vad situationen kräver, vad som är bra för oss. Det kan vara lätt att fastna i  känslor och upplevelser. Med hjälp av en ACT terapeut kan du lära dig att hantera dina tankar och känslor så att du inte behöver onödigt lidande.

Lämna ett svar

Till startsidan